//TAKE MY HEART
mentua vs menantu! lalalaa
Monday, January 28, 2013 @ 11:40 AM | 0 Comment [s]


Cerita kali ni nak citer pasal menantu dan mentua.. hmm..kalo ikut cerita kat drama yang selalu aku tgok,, mentua yang jaht.. haisshh.. mcam2 lah.. tapi… reality.. pada aku,, menantu yang hantu.. hmm. (geleng kepala).. bukan nak ckp diri ni dah bgos lah.. tapi just nak kritik jer.. ak belum lagi jadi menantu orang.. belum ada mentua.. harap xde lah jadi mcm tu. Aku harap mentua aku nnti faham aku.. dan aku pon akan faham dorang..

Then,, itu lah tunggak perhbungan sebenarnya.. faham memahami.. kalo ko boleh faham dia,, ape dia x suke, ko jgn lah buat.. dah tau dia sensitive ngan kata2,, kene cakap elok2,, so ko ckp lah elok2 ngn dia.. orang tua ni,, makin tua, makin sensitf.. tpi klo orang muda sensitive tu mmg ada… mungkin dia anak mnja maybe anak bongsu… ataupon anak senyap.. eihh.. senyap2 pon,, berisi jugak.. hmm ramai gak aku tgok mcm tu.. ouh (one thing selalu aku ingat… lelaki tetap lelaki,, walau baik mana sekali pon dia… walau warak mana pon dia.. tetap lelaki )

So, back to the issue,, sebenarnye faham memahami itu perlu… pada aku,, bila dah kahwin ngan anak orang.. maknanya ko kahwin jugak ngan family dia… so ko kene memahami semua orang  iaitu keluarga baru kau.. mak baru kau.. abah baru kau.. adik baru kau… (walaupon ko xde adik) abng baru kau,, dan kakak baru kau… even kau anak tunggal or anak bongsu yg tiada adik,, tiba2 lepas kahwin ko kene panggil dia adik.. (padahal kat rumah orang pgil kau adik) hahaha… ko kene accept tu… n pastu yang paling ko kene jaga hubungan adalah antara kau ngan mentua kau..
Mentua ofkos lah strangers sgt bila dapat anak menantu.. lagi pulak tu lelaki or perempuan yg kahwin ngn anak dia tu kene tinggal sesame ngan mereka.. (walaupon ada yg x tinggal dalm rumah yg sama,, tapi mestilah anak tu akan pulang menjenguk mak ayah dia kan…) so tugas menantu adalah tarik hati dia.. mungkin dengan cara berborak2 ngan mereka.. mcm kita buat kat mak ayah kita lah.. betol tak.. hmm…
Kadang kita mcm unfair.. yer aku tau,, kita unfair sebab mereka pon unfair kat kita.. tapi jgn meleret2… jgn lah layankan unfair mereka tu.. adoiii.. mmg,, orang tua xnak mengalah,, tpi yg muda ni lah yg kene mengalah.. ni lah yg dikatakan ego masing2…

Ok2… back to the issue,, mentua kena faham menantu dan menantu kena faham mentua.. ok!! Kita tgok sikap kita,,,, (jgn tengok sikap orang lain lah,, tgok diri sendiri punya sikap)… contoh,, aku anak yg paling suka membebel kat rumah,, dan suka cerita kat mak abah itu dan ini,, suka Tanya mcm 2 kat mak n abah.. so kalau kau dah dapat mentua yg sporting,,, ko boleh buat mcm tu kat mentua kau… n at the same time mentua tu kene lah sama2 tunjukkan minat untuk dgr story menantu tu.. ha betol kan! N kalau ko tgok mentua kau tu x boleh ckp yg mengerapu,, baik kau jgn story.. sebb nnti akan terkeluar mengerapu nya… hahahaaaa  ia akan menimbulkan ketidak selesaan mereka.. kat situ berlaku “faham memahami”.. ok tu satu contoh yg aku bg..  tapi biasanya,,, menantu yg selalu kena… erm bukan selalu,,, actually mmg kena FAHAM mentua…… 
sebab,, x dapt nak explain… anda akan faham bila kau ada abg or kakak ipar.. pokoknya,,,,kene hormat menghormati dan faham memahami! J  


Older Post | Newer Post

Hye. Leave your footstep at my cbox. Please don't REMOVE CREDITS!. Replace this with your stupid welcome note. Thanks for visiting my blog.


Story About Stuff Links





Open Cbox


This template was created by aishawahid. Please inform me if I use your artwork but I did'nt mention your name. Thank You all for helping me :D Best view in Google Chrome only.